Stop Windplan Isselt: Begint het tij te keren?
Als een van de founding fathers van de Stichting Stop Windplan Isselt, delen wij de nieuwsuitingen van de Stichting integraal op onze website.
Hieronder vindt u de tekst van de op 28 april verzonden nieuwsbrief.
Er is afgelopen anderhalve maand veel gebeurd rond Windplan Isselt. En er zijn tekenen dat het tij in ons voordeel begint te keren. We zijn er nog lang niet en het kan nog steeds alle kanten op gaan, maar er is reden tot voorzichtig optimisme. Waar het college van B&W, tot begin dit jaar, tamelijk ongehinderd kon doordenderen om dit plan erdoor te duwen, beginnen er nu een aantal serieuze problemen op te doemen. We hebben ze voor u op een rijtje gezet:
Planning vergunningsbesluit onder druk
Het college van B&W probeert er alles aan te doen om nog vóór de gemeenteraadsverkiezingen van 2026 een besluit te nemen over een vergunning voor Windplan Isselt. De reden voor deze haast laat zich raden: als het vergunningsbesluit niet vóór de verkiezingen valt, is het maar zeer de vraag of er ná de verkiezingen, in een nieuwe coalitie, nog een meerderheid te vinden is voor dit zeer controversiële plan.
Het ziet er echter naar dat het niet gaat lukken om nog in deze collegeperiode een vergunningsbesluit te nemen. Bepaalde randvoorwaarden, die nodig zijn voor een dergelijk besluit, zijn simpelweg niet op tijd gereed.
Omgevingsconvenant
De belangrijkste daarvan is het omgevingsconvenant dat de Omgevingsadviesraad (OAR) probeert af te sluiten met de ontwikkelaar. In dit convenant moeten belangenverenigingen en omwonenden proberen afspraken te maken met de ontwikkelaar over o.a. geluid, slagschaduw, veiligheid, ecologie en verdeling van de opbrengsten.
Om dit zorgvuldig te kunnen doen moet de OAR kunnen beschikken over geactualiseerde omgevingsonderzoeken. Deze zijn echter nog niet beschikbaar. Zodra ze wél beschikbaar zijn, heeft de OAR tijd nodig om ze te bestuderen, van een second opinion te laten voorzien, er een positie over in te nemen, dit af te stemmen met het Bewonersplatform (BP) en er vervolgens over te onderhandelen met de ontwikkelaar.
Deadline 1 juli 2025 onhaalbaar
De wethouder heeft geprobeerd de OAR onder druk te zetten om dit convenant op uiterlijk 1 juli 2025 op te leveren. Dat is gezien het bovenstaande echter onmogelijk en stuit op onbegrip en grote weerstand binnen de OAR. Hierover is in twee achtereenvolgende raadsvergaderingen gesproken door gemeenteraadsleden van de commissie omgeving, OAR-leden en de wethouder, waarbij de wethouder op het hart is gedrukt om de datum van 1 juli 2025 los te laten.
Vorige week heeft de voorzitter van de OAR een brief aan de gemeente en de wethouder geschreven, met daarin de onderbouwde bevestiging dat 1 juli 2025 niet haalbaar is, inclusief de dringende oproep om 1 oktober 2025 aan te houden als eerst mogelijke opleverdatum voor een omgevingsconvenant. De reactie van het college laat op het moment van het schrijven van deze nieuwsbrief nog op zich wachten. Het is echter onze inschatting dat men geen andere keuze heeft dan dit verzoek te honoreren, omdat het college anders het risico loopt dat de OAR haar opdracht teruggeeft.
Per motie van VVD is daarnaast afgesproken dat de commissie omgeving van de gemeenteraad het omgevingsconvenant inhoudelijk moet bespreken, vóórdat er een bindend advies gegeven kan worden over het al dan niet verlenen van een vergunning. In combinatie met de vroegst mogelijke opleverdatum van 1 oktober 2025 voor het omgevingsconvenant, wordt een vergunningsbesluit vóór de verkiezingen dan waarschijnlijk een onhaalbare kaart.
Toepassing nieuwe landelijke conceptnormen werpt drempels op
Zoals we eerder hebben gemeld, heeft het kabinet nog steeds geen besluit genomen over de nieuwe, landelijke milieunormen voor windturbines. Het college van B&W heeft nu bevestigd dat voor Windplan Isselt het in detail uitgewerkte concept voor deze nieuwe landelijke normen gebruikt zal worden. Dit is bekrachtigd via een motie van Amersfoort voor Vrijheid. Daarmee is ook de weg afgesloten om terug te vallen op het bestaande, minder stringente normenkader voor 1 of 2 windturbines.
Afstandsnorm 2x tiphoogte en veiligheidscontour
De toepassing van de nieuwe landelijke conceptnormen betekent ook dat er geen geluidsgevoelige objecten (zoals woningen) binnen een straal van 2x de tiphoogte mogen staan. Die staan er echter wel in het geval van Windplan Isselt. Om de vergunning te kunnen verlenen, moet het bevoegd gezag (de gemeente) een uitzondering maken op deze regel. Dat kan alleen als voor de gemeenteraad (en later eventueel voor een bestuursrechter of de Raad van State) voldoende onderbouwd kan worden (de norm spreekt van een ‘zware motivatieplicht’) dat er sprake is van een zwaarwegend maatschappelijk of economisch belang om de turbines toch te plaatsen. Een belang dat zwaarder weegt dan de veiligheid en gezondheid van omwonenden, die door deze norm juist beschermd zouden moeten worden.
Dit is een belangrijke drempel in de vergunningsverlening. De gemeenteraad zal in meerderheid akkoord moeten gaan met een dergelijke belangenafweging om tot vergunningsverlening over te gaan. Een vergelijkbare procedure zal nodig zijn om af te wijken van nieuwe normen over de veiligheidscontouren rond de turbines.
Het lijkt ons, zo vlak voor de verkiezingen, niet iets waar je als partij om bekend zou willen staan: ‘wij omzeilen doelbewust de landelijke afstands- en veiligheidsnormen voor windturbines omdat we een klein beetje groene stroom belangrijker vinden dan de veiligheid en gezondheid van onze inwoners en bedrijven’.
Waterschap en omliggende bedrijven op De Isselt komen in verweer
Ook bij de rioolwaterzuivering (RWZI) en bij omliggende bedrijven begint het besef door te dringen dat de beoogde turbines een substantieel verhoogd risico met zich meebrengen. De zorgen hebben o.a. betrekking op verhoogd explosiegevaar, overlast door geluid en slagschaduw, veiligheid en gezondheid van eigen medewerkers, beperking van de uitbreidingsmogelijkheden en continuïteit van de bedrijfsvoering. We verwachten dat een aantal partijen de juridische weg gaat bewandelen om plaatsing van de turbines te voorkomen. Wij zijn met hen in gesprek en trekken waar mogelijk samen op.
Afsluitend
Tot slot raden we u aan om de bijgaande podcast van De Terugluisteraar te beluisteren. Hij duurt ongeveer 30 minuten en bevat een verslag van de raadsvergadering van 15 april jl. over Windplan Isselt. Na het lezen van deze nieuwsbrief beschikt u over voldoende achtergrond om te kunnen plaatsen wat zich in deze vergadering heeft afgespeeld. Het moge duidelijk zijn aan welke kant de journalist staat.
Dank voor uw steun!
Wij zijn en blijven tot het bot gemotiveerd om Windplan Isselt van tafel te krijgen. We beschikken over de middelen, de expertise en het uithoudingsvermogen om daarmee door te gaan tot het niet meer nodig is. Uw steun is daarbij onmisbaar en wij danken u daar nogmaals hartelijk voor!